Svar: 6 mdr. og sover uroligt

9. april 2017

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære R.

Tak for dit brev :)

Nu hvor jeres dreng er blevet 6 måneder, vil det være rigtig godt, at du øger hans indtag af skemad om dagen og får sat hans behov for mælk ned om natten. Det vil være rigtig godt, hvis du ammer ham 6 gange dagligt - og du skal forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner - og så ammes, før han skal sove.

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får tilstrækkeligt med både skemad, vand og mælk om dagen. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at sikre ham begge dele i dagtimerne og at du nu forsøger at indføre en fast rytme, med faste spise og sovetider. Og om natten skal du så også forsøge at få ham til at die mindre.

Du må gerne koble hans seng til din. Altså fjerne tremmerne fra den ene side og sætte hans seng sammen med din, - naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. At koble jeres senge sammen kan gøre det muligt for dig at lade ham mærke dig om natten. Du kan lægge en hånd på ham, kærtegne ham osv. så han kan mærke, at du er der, men samtidig lærer, at han fint kan ligge i sin seng og sove der.

Det vil også være en god idé, at du tager en t-shirt eller lignende på, så han ikke selv kan søge og finde brystet om natten, når han føler behov for det. Det er bestemt ikke meningen at han skal være utryg og utrøstelig, men det er godt, hvis du kan være der for ham med beroligende hænder osv. men uden at amme ham. Dig og brystet er to forskellige ting og selvom han ikke får bryst, så kan han stadig få ro og tryghed af dig. Du forlader ham ikke, du er der, beroliger ham og passer på ham, men det er godt, hvis han nu kan lære at sove uden brystet i munden.

Det betyder også, at du nu skal arbejde på at putte ham fra dig, før han sover helt. Han skal flyttes fra din favn og ned i sengen, før han sover - så han lige når at registrere, at han ligger i sin seng, men det skal være på det tidspunkt, hvor han kan lulles videre ind i søvnen med dine kærtegn. Hvis du vælger at lægge dig og amme ham i din seng, så er det helt fint - det må du gerne - men også her vil det være godt, hvis du kan nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover, så han er i stand til at overgive sig til søvnen, uden at have dit bryst i munden og uden at være i din favn.

Når han vågner og søger brystet om natten, så vil det være godt, hvis du i første omgang kan prøve at berolige ham med nærhed og kærtegn. Hvis dette ikke er nok, så må du give ham brystet, men så skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier ...

Annonce

... mere og mere kortvarigt. Så han vænnes til ikke at behøve masser af mælk i maven. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig og komme videre i søvnen.

Du skal så vidt muligt undgå at tage ham op, gå rundt med ham, vugge ham i dine arme osv. Du skal forsøge at få ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt og så skal du som sagt sikre dig, at han indtager nok mad, vand og mælk i løbet af dagen.

Et forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop. Ammes også stadig om eftermiddagen.

Powernapper måske - eller den springes nu over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Som du kan se, så indgår der mange små måltider hele dagen igennem og stadig amning før hver lur. Rytmen ligger helt fast og den skulle meget gerne hjælpe jer på sigt:)

Jeg ved fra dit tidligere brev, at flaske har været på tale hos jer - hvis du vil give flaske, så kan du give flaske der, hvor der i planen står amning. Så han ialt tilbydes 6 mælkemåltider i døgnet, altså enten amning eller flaske :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor